Ikec Hoorn Trigoon

Nieuws

Het laatste nieuws van IKEC Hoorn

Hier kunt u de laatste nieuwtjes lezen van het IKEC Hoorn.

Ikec Hoorn Trigoon

IKEC: Kinderopvang, gespecialiseerd onderwijs en jeugdhulp integreren

Dankzij intensieve samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs en jeugdhulp biedt het Integraal Kind en Expertise Centrum in Hoorn (IKEC) kinderen van 0 tot 12 jaar gespecialiseerd onderwijs, kinderopvang en jeugdhulp volgens een integrale aanpak. Nu gebeurt dat nog op zes locaties, maar vanaf augustus 2025 wordt het IKEC ondergebracht in één nieuw gebouw. Centrumdirecteur Leen Koole en de teamleiders Corinne Meij en Eline Peen vertellen over deze succesvolle samenwerking. Hieronder kunt u het hele artikel lezen.

Artikel IKEC, kinderopvang en jeugdhulp

Ikec Hoorn Trigoon

April 2023 Poster ontwerp nieuw gebouw IKEC

Bekijk hier de poster met een impressie van ons toekomstig pand in Hoorn.

Poster ontwerp nieuw gebouw IKEC

 

 

Ikec Hoorn Trigoon

Filmpje impressie nieuw gebouw IKEC

Ikec Hoorn Trigoon

Juni 2021 We gaan bouwen!

De Hoornse gemeenteraad heeft op dinsdagavond 15 juni 2021 vrijwel unaniem ingestemd met de keuze voor de oude hockeyvelden als locatie voor het nieuw te bouwen IKEC.

Het bouwvoorstel is in aangepaste vorm aangenomen: het CDA diende, zoals al verwacht, een amendement in waarbij de beoogde drie sporthallen worden teruggebracht tot één grote, met compartimenten, of twee kleinere sporthallen. Ons bestuur heeft aangegeven dat de enige mogelijkheid tot beperken van kosten te vinden was in de gymzalen. Als het nodig zou zijn om het besluit rond te krijgen, kon daarmee worden ingestemd.  Dit is wel erg jammer, maar op te vangen. Daarnaast werd de parkeergarage geschrapt. Verschillende ouders vroegen middels ingezonden brieven aandacht van de gemeente voor de moeilijkheden waar zij zich voor gesteld zagen: zoals bijvoorbeeld twee kinderen op verschillende locaties, meermalen locatiewissels in één schoolloopbaan en meer. Deze bevonden zich onder de meer dan dertig documenten die nodig waren om de raad te informeren. Voordat het tot een besluit kwam was er toch nog wel wat discussie. Eén raadslid merkte op dat de visie die onder het IKEC ligt hem nog niet zo duidelijk was, maar dat werd door zijn collega’s snel weerlegd: “De visie van het ministerie van onderwijs is helder. Het kind centraal en de aanpak integraal. Waar kan dat beter dan in een IKEC?” En ook: “Het bestuur van het IKEC heeft de visie meerdere malen toegelicht in deze raad.”

Maar vooral de financiën bleven een heikel punt. De gemeente Hoorn staat er niet rooskleurig voor en de bouw van het IKEC vergt van Hoorn een investering van 22 miljoen euro, het hoogste bedrag dat Hoorn ooit in één keer heeft uitgegeven. Er werden dan ook vragen gesteld over de tijdige haalbaarheid van het integraal huisvestingsplan van Hoorn, waarin ook alle andere scholen in Hoorn zijn opgenomen. Ook de druk op de omgeving van de Nieuwe Steen was een punt van zorg. Hoe dan ook: de kogel is door de kerk! Wethouder Samir Bashara verwacht dat de huidige planning gehaald wordt en dat het nieuwe IKEC- gebouw in schooljaar 2024-2025 in gebruik kan worden genomen. Dus: WE GAAN BOUWEN! 

Ikec Hoorn Trigoon

Oktober 2020

De onderwijszorgarrangement (OZA)-groep op het IKEC in Hoorn 

Door Cindy Dekker en Bert Bruinsslot

Landelijk staat de ‘thuiszittersproblematiek’ hoog op de agenda. Ook binnen het SWV De Westfriese Knoop worden verschillende initiatieven genomen om het aantal thuiszitters terug te dringen. In deze nieuwsbrief willen wij u informeren over de OZA-groep die is gestart op het IKEC Hoorn. Hier zijn we als IKEC heel blij mee, we streven na om zoveel mogelijk kinderen thuisnabij onderwijs, ontwikkelingsstimulering, opvang en zorg te bieden in een omgeving die voor hen veilig is.

Vanaf oktober 2020 is er op het IKEC Hoorn voor maximaal 10 kinderen een onderwijs-zorg arrangement groep. Dit arrangement is bedoeld voor leerlingen die dreigen uit het primair onderwijs te raken of vanuit thuiszitten of dagbesteding / dagbehandeling weer terug geleid moeten worden richting onderwijs. De ondersteuning die deze kinderen nodig hebben kan alleen maar gerealiseerd worden als er een intensieve samenwerking is tussen onderwijs en jeugdhulp. Bij deze kinderen is namelijk vaak sprake van complexe problematiek en een belaste voorgeschiedenis, hetgeen maatwerk vraagt. Deze kinderen hebben een combinatie van specifieke zorg- én onderwijsbehoeften gericht op hun onderliggende problematiek. Belangrijk is dat bij aanmelding wordt ingeschat dat instroom in een reguliere S(B)O / V(S)O groep binnen de periode van maximaal een jaar een realistisch perspectief is. Via de onderwijsconsulent van het SWV kan een leerling worden aangemeld bij de OZA-commissie. Deze commissie beslist of de OZA-groep inderdaad een passend arrangement is voor de leerling en stelt de onderwijs- en jeugdzorgdoelen vast.

Inmiddels zijn er 6 leerlingen gestart. De eerste weken dat de leerling komt, staan in het teken van opbouwen: positieve ervaringen opdoen in een schoolse setting, kennismaken en een band opbouwen met de medewerkers op de groep, het kind zich veilig laten voelen etc. Hierbij bouwen we zo snel als mogelijk, maar zo langzaam als nodig op, waarbij we altijd een volledige schoolgang nastreven. In het integraal perspectiefplan (IPP) worden onderwijs- én jeugdzorgdoelen geformuleerd. Op de groep zijn altijd 3 medewerkers aanwezig: de leerkracht, een jeugdzorgmedewerker van Parlan en een onderwijsassistent. Zij werken gezamenlijk aan de voorwaardelijke doelen die moeten worden bereikt om de stap naar onderwijs weer te kunnen maken. Bij veel van de kinderen zijn doelen gesteld op het gebied van de emotieregulatie; hoe herken ik bij mezelf dat de spanning oploopt en hoe reageer ik dan op een adequate manier? Doordat de groep klein is en de begeleiding intensief, kunnen de kinderen dit in een veilige setting oefenen.

En het leuke is dat we u kunnen mededelen dat de eerste tussentijdse evaluaties positief zijn! Het lukt de kinderen om weer aanwezig te zijn volgens hun opbouwschema, om weer met plezier naar school te komen, om weer te kunnen functioneren in een groep (ook al is deze nog klein), om weer wat schoolse taken uit te voeren. Een eerste stap richting de doelen op langere termijn is gezet! Bij één leerling verloopt het proces iets moeizamer, maar dan kan er direct via de OZA-commissie met meerdere deskundigen worden nagedacht over vervolgstappen. De lijnen tussen onderwijs – zorg en ouder(s) / verzorger(s) zijn kort en dat werkt superfijn!